«Ἂν πήγαινε κανεὶς στό Ψυχιατρεῖο καὶ διαβαζε στούς ἀσθενεῖς τὸν Ἀββᾶ Ἰσαάκ, θὰ γίνονταν καλὰ ὅσοι πιστεύουν στόν Θεό, γιατὶ θὰ γνώριζαν τὸ βαθύτερο νόημα τῆς ζωῆς» (Ἅγιος Παΐσιος). Τό ἱστολόγιο ἀφιερώνεται σ' αὐτούς πού ψάχνουν τήν ΑΛΗΘΕΙΑ.
Σελίδες
▼
Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016
Ὅσιος Νεῖλος Σόρσκυ , Τό πάθος τῆς ἀκηδίας
Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Σιναΐτου:Περί ἀκηδίας
"Κλίμαξ"
ΛΟΓΟΣ ΔΕΚΑΤΟΣ ΤΡΙΤΟΣ
Περί ακηδίας
1. Πολλές φορές ένας από τους κλάδους της πολυλογίας, όπως το
είπαμε καί προηγουμένως, είναι καί ο παρών, ο οποίος μάλιστα αποτελεί καί το
πρώτο τέκνο της. Εννοώ την ακηδία. Γι΄αυτό καί της εδώσαμε την θέσι πού της
αρμόζει μέσα στην αθλία αλυσίδα των παθών.
Ακηδία σημαίνει παράλυσις της ψυχής καί έκλυσις του νου,
οκνηρία και αδιαφορία πρός την άσκησι, μίσος πρός τις μοναστικές υποσχέσεις. (Η
ακηδία είναι ακόμη) αυτή που μακαρίζει τούς κοσμικούς, πού κατηγορεί τον Θεόν
ότι δεν είναι ευσπλαγχνικός και φιλάνθρωπος, πού φέρνει ατονία την ώρα της
ψαλμωδίας καί αδυναμία την ώρα της προσευχής. Αυτή πού μας κάνει σιδερένιους
στα διακονήματα, αόκνους στο εργόχειρο, σπουδαίους στην πρακτική ζωή της
υπακοής (εν αντιθέσει πρός την θεωρητική ζωή της ησυχίας).
Λύπη, ἀκηδία, κενοδοξία. Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης
Λύπη, ἀκηδία, κενοδοξία.Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης
Ὁμιλία στίς 02-09-2006
http://hristospanagia3.blogspot.gr
Τά πάθη μᾶς ὑποδουλώνουν, μᾶς καταθλίβουν, μᾶς γερνοῦν, μᾶς σκοτώνουν ψυχικά καί σωματικά
Ζοῦμε σ’ ἕναν κόσμο μέ νεκρωμένες ψυχές καί ζωντανά σώματα. Τά πάθη μᾶς κυριεύουν καί τά ἀποτελέσματά τους τά βιώνουμε ὀδυνηρά.
Σ’
ἕνα τοῖχο σχολείου διάβασα, ἴσως ἄθελά μου: «Πεθαίνουμε στά 18, μᾶς
θάβουν στα 80». Δηλ. κυκλοφοροῦμε μέ νεκρωμένη ψυχή ἀνάμεσα σέ κινούμενα
πτώματα.
- Γιατί;
- Διότι ὑποκύπτουμε στήν χειρότερη ἐξουσία πού μπορεῖ νά ὑπάρχει:
Στήν τυραννίδα τῶν παθῶν, πού δημιουργοῦμε καί ἐγκαθιστοῦμε μόνοι μας, μέσα μας.
Στήν τυραννίδα τῶν παθῶν, πού δημιουργοῦμε καί ἐγκαθιστοῦμε μόνοι μας, μέσα μας.Ἡ ἀκηδία, ἡ λύπη καί ἡ ἀπόγνωση. Ἡ γνώση τοῦ εἶναι. Τί εἶναι ἁμαρτία (Ἀρχ. Σωφρόνιος Σαχάρωφ τοῦ Ἔσσεξ)
Η ακηδία, η λύπη, η καταπόνηση οπωσδήποτε θα σε επισκέπτονται, όπως
και κάθε άνθρωπο. Το κυριότερο θέμα είναι πώς εμείς τις
αντιλαμβανόμαστε. Σου έγραψα ήδη, μου φαίνεται, ότι αν ζούμε τις
καταστάσεις μας ως “ατομικές” μας μόνο, τότε η ψυχή στο τέλος όλων
πτωχεύει και γίνεται άκαρπη, ενώ η ζωή χάνει το νόημά της και γίνεται
αφόρητα οχληρή. Ο σκοπός μας, τον οποίο έχει θέσει μπροστά μας το
Ευαγγέλιο, είναι να γίνουμε παγκόσμιες υποστάσεις, να φέρουμε μέσα μας
όλο τον κόσμο, να ζήσουμε όλο το βάθος της ιστορίας του κόσμου, και
επάνω απ’ όλα του Ανθρώπου. Όλη δηλαδή η ανθρωπότητα είναι αυτό το
«Εγώ», και όλη η ιστορία είναι η ζωή μου.
Κάθε οδύνη, κάθε χαρά, κάθε άλλο βίωμα αγάπης, δυσαρέσκειας, χαράς, λύπης, ελπίδας, απογνώσεως, κάθε εμπειρία πλούτου, φτώχιας, πείνας, κορεσμού, φόβου, εξουσίας, εκβιασμού, ταπεινώσεως, πάλης, μη αντιστάσεως…
Κάθε οδύνη, κάθε χαρά, κάθε άλλο βίωμα αγάπης, δυσαρέσκειας, χαράς, λύπης, ελπίδας, απογνώσεως, κάθε εμπειρία πλούτου, φτώχιας, πείνας, κορεσμού, φόβου, εξουσίας, εκβιασμού, ταπεινώσεως, πάλης, μη αντιστάσεως…
Ἀκηδία καί λιποψυχία
Διδαχές
Οσίου Σεραφείμ του Σάρωφ
Αχώριστος σύντροφος του πνεύματος της
λύπης είναι η ακηδία. Όπως παρατηρούν οι πατέρες, η ακηδία προσβάλλει το
μοναχό περίπου το καταμεσήμερο και του προκαλεί τέτοια ακαταστασία, ώστε τόσο ο
τόπος όπου ζει όσο και οι αδελφοί πού ζουν μαζί του, του γίνονται ανυπόφοροι.
Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης εγείρεται μέσα του ένα είδος αηδίας και μεγάλης
πείνας και χασμουριέται πολύ συχνά. Μόλις ή κοιλιά του ικανοποιηθεί, ο
δαίμονας της ακηδίας προτείνει στο μοναχό την ιδέα να βγει από το κελί του και
να μιλήσει σε κάποιον αδελφό, υποστηρίζοντας ότι ο μόνος τρόπος με τον οποίο
μπορεί κανείς να σωθεί από την ακηδία είναι η συνεχής συζήτηση με τους άλλους.
Ό μοναχός πού έχει κυριευθεί από την ακηδία είναι σαν ένα λεπτό ζιζάνιο πού δε
σταματά ούτε λεπτό, άλλα βρίσκεται πάντα στη διάθεση του άνεμου. Είναι σαν ένα
μικρό σύννεφο πού καταδιώκεται από τον άνεμο.
“Ἡ ἀκηδία” – Ἀμαρτωλῶν Σωτηρία
Ακηδία
είναι η αθυμία και η ανορεξία που κυριεύει τον άνθρωπο, κάνοντάς τον
απρόθυμο, αμελή ή αδιάφορο για κάθε πνευματικό έργο. Είναι κι αυτή μία
από τις θανάσιμες αμαρτίες, σαν πρόξενος πολλών και φοβερών κακών. Η
ακηδία προξενεί παραλυσία στο νου και την ψυχή, οκνηρία στην εκπλήρωση
των εντολών του Θεού, και προπαντός μίσος για την προσευχή και την
ψαλμωδία. Απ΄αυτή την παράνομη μάνα γεννιούνται δύο ασεβέστατες
θυγατέρες. Πρώτη είναι η μικροψυχία, όταν ο άνθρωπος βρίσκει δύσκολο τον
πνευματικό αγώνα και ακατόρθωτες τις αρετές, οπότε πέφτει στην αμέλεια
και δεύτερη είναι η απόγνωση, όταν, λόγω της αμέλειάς του, χάσει κάθε
ελπίδα σωτηρίας. Η απόγνωση είναι η χειρότερη απ΄όλες τις αμαρτίες.
Γιά τή λύπη καί τήν ἀθυμία . Μέγας Βασίλειος
Όταν
βλέπω το κακό να μεγαλώνει και να πολλαπλασιάζεται και πάλι εσάς,
ευλαβέστατοι, να έχετε αποκάμει από τις αδιάκοπες επιθέσεις, τότε και η
δική μου καρδιά γεμίζει από αθυμία.
Όταν πάλι συνειδητοποιήσω τη
μεγάλη δύναμη του Θεού, και ότι Εκείνος γνωρίζει να ανορθώνει τους
τσακισμένους, να αγαπά τους δικαίους, να συντρίβει τους υπερήφανους και
να κατεβάζει τους ηγεμόνες που καταδυναστεύουν όσους κυβερνούν, τότε
αισθάνομαι κάποια ανακούφιση και γεμίζω ελπίδα.
Γνωρίζω, και είμαι
σίγουρος γι’ αυτό, πράγμα το οποίο θέλω και σεις να γνωρίζετε, ότι η
επέμβαση του Θεού δεν είναι μακριά και ότι Εκείνος δεν εγκαταλείπει
τελικά τον άνθρωπο.
Γνωρίζω ότι, όσα υποφέρουμε, μας συμβαίνουν
εξαιτίας της αμαρτίας μας και ότι ο φιλάνθρωπος Θεός θα κάνει φανερή την
αγάπη και την ευσπλαγχνία που έχει για τους δούλους Του.
Είτε
λοιπόν οι μάστιγες που μας δέρνουν, εξαιτίας της αμαρτίας μας, είναι
μεγάλη τιμωρία για μας, ώστε να μη χρειάζεται να δεχθούμε και άλλες
τιμωρίες από τον Θεό, είτε με τους πειρασμούς καλούμαστε να αγωνισθούμε
για την αλήθεια, ο δίκαιος Θεός που μας θέτει το άθλημα, δεν θα μας
αφήσει να πειρασθούμε πέρα από τις δυνάμεις μας, αλλά θα μας αμείψει για
όσα υποφέρουμε, με το στεφάνι της υπομονής και της ελπίδας (Α' Κορ. 10,
13).
Δέν πρέπει νά λυπόμαστε ὅταν παθαίνουμε κάτι κακό, μά ὅταν κάνουμε κάτι κακό
Τη
λύπη την έβαλε μέσα μας ο Θεός. Όχι, όμως, για να τη μεταχειριζόμαστε
άσκοπα ή και βλαπτικά, σε ακατάλληλο χρόνο και σε αντίθετες συνθήκες στη
φύση μας περιστάσεις, κλονίζοντας έτσι την υγεία της ψυχής και του
σώματος, αλλά για ν' αποκομίζουμε απ' αυτήν όσο γίνεται μεγαλύτερο
πνευματικό κέρδος.
Γι' αυτό, δεν πρέπει να λυπόμαστε όταν παθαίνουμε κάτι κακό, μα όταν κάνουμε κάτι κακό.
Εμείς, ωστόσο, έχουμε αντιστρέψει τα πράγματα. Έτσι, και αμέτρητα κακά
να διαπράξουμε, ούτε λυπόμαστε ούτε ντρεπόμαστε. Αν, όμως, πάθουμε και
το παραμικρό κακό από κάποιον, τότε τα χάνουμε, βαριοθυμούμε, γινόμαστε
συντρίμμια και δεν συλλογιζόμαστε πως οι θλίψεις και οι πειρασμοί φανερώνουν τη φροντίδα του Θεού για μας περισσότερο από τα ευχάριστα περιστατικά.




