Ὁ Ἴδιος ὁ Κύριος ἔζησε μέ ἄκρα κακοπάθεια καί ταπείνωση δίνοντάς μας τό σωστό πρότυπο ζωῆς γιά νά τό μιμηθοῦμε.
Ὁ χριστιανός πού θέλει νά καθαρισθεῖ:
-
μέ νηστεῖες, ἀγρυπνίες, προσευχές,
-
μέ στέρηση τῆς σωματικῆς ἀνάπαυσης,
-
μέ τήν ἀκτημοσύνη,
-
μέ τήν ὑπακοή,
-
μέ τήν ἀναχώρηση.
-
μέ τήν ἀδιάλειπτη συγκέντρωση τοῦ νοῦ στήν προσευχή καί στήν Θεωρία τοῦ Θεοῦ,
-
μέ τήν ἐγκράτεια στή γλώσσα, στούς λογισμούς καί τήν φαντασία
-
μέ τό κατά Θεόν πένθος,
-
μέ τό κόψιμο τοῦ θελήματός του καί
-
τήν ὑπακοή στό Θεῖο θέλημα καί στούς ἀδελφούς.
Χωρὶς δὲ τὴν ὑπομονὴ στοὺς ἀκουσίους πειρασμούς, οὔτε ἡ ἑκούσια κακοπάθεια ἀπὸ τὴν ἄσκηση θὰ τύχει τῆς θείας εὐλογίας. Διότι καὶ ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ δοκιμάζεται κυρίως μὲ τὴν θλίψιν στοὺς πειρασμούς. Προηγουμένως ὅμως ἡ ψυχὴ πρέπει νὰ κατορθώσει ὥστε νὰ ὑπομένει τὶς ἑκούσιες κακοπάθειες καὶ, ἀφοῦ συνηθίσει στὴν καταφρόνηση τῶν ἡδονῶν καὶ τῆς ἀνθρωπίνης δόξης, εὐκόλως ὕστερα θὰ ὑπομένει καὶ τοὺς ἀκούσιους πειρασμούς»i.
Ὁ ὅσιος Νικήτας ὁ Στηθᾶτος ἐπίσης μᾶς διδάσκει: «Ἐπειδή τό δηλητήριο τῆς ἁμαρτίας πού ἒχει συσσωρευθεῖ μέσα μας εἶναι πολύ, ἒχει ἀνάγκη καί ἀπό πολύ καθαρτική φωτιά τῆς μετανοίας, μέ δάκρυα καί θεληματικούς κόπους τῆς ἀσκήσεως (γιά νά ἐξουδετερωθεῖ). Καθαριζόμαστε ἀπό τούς μολυσμούς τῆς ἁμαρτίας ἢ μέ θεληματικούς κόπους ἢ μέ ἀθέλητες ὀδύνες πού ἐπιτρέπει ὁ Θεός. Ἄν προηγοῦνται τά θεληματικά δέν μᾶς ἒρχονται τά ἀθέλητα. ῝Οταν ὃμως τά θεληματικά δέν καθαρίζουν τό ἐσωτερικό τοῦ ποτηρίου καί τοῦ πιάτου, τότε ἒρχονται οἱ ὀδύνες σφοδρότερες καί συντελοῦν στήν ἀποκατάστασή μας στό ἀρχικό κάλλος, γιατί ἒτσι τά οἰκονόμησε ὁ Τεχνίτης».
Τά παραστρατήματά μας ἔχουν «ἔνδικον μισθαποδοσίαν» τίς ἀκούσιες θλίψεις. Λέγει ὁ Ἅγιος Μάρκος ὁ Ἀσκητής: “Αιτία των ακουσίων θλίψεων είναι η συγκατάθεσίς μας είς τα εκούσια πάθη”ii. Οἱ ἀκούσιες θλίψεις εἶναι τό ἀποτέλεσμα τῶν ἁμαρτιῶν μας. Αὐτές μετριάζονται μέ τήν μετάνοιά μας. Ὅπωσδήποτε ὅμως πρέπει νά τίς ὑπομένουμε μέ γενναιότητα
Διαβάζουμε στόν ἅγιο Μάρκο τόν Ἀσκητῆ: «Ἂν θέλεις νὰ προσφέρεις στὸν Θεὸ ἀκαταδίκαστη ἐξομολόγηση, μὴν ἀναφέρεις (ἁπλῶς) ἕνα-ἕνα τὰ παραστρατήματα, ἀλλὰ νὰ ὑπομένεις μὲ γενναιότητα τὶς συνέπειές τους. Τὰ λυπηρὰ καὶ δυσάρεστα ἔρχονται ἐξαιτίας τῶν ἁμαρτιῶν ποὺ κάναμε πρωτύτερα καὶ φέρνουν μαζί τους ὅ,τι πρέπει γιὰ κάθε ἁμαρτία. Ἐκεῖνος ποὺ ἔχει γνώση καὶ γνωρίζει τὴν ἀλήθεια, ἐξομολογεῖται στὸν Θεὸ ὄχι (ἁπλῶς) μὲ τὴν ἀνάμνηση ἐκείνων ποὺ ἔπραξε, ἀλλὰ μὲ τὴν ὑπομονὴ τῶν θλιβερῶν ποὺ τοῦ ἔρχονται»iii1.
Ἡ σημασία τῶν θλίψεων -ἑκουσίων καί ἀκουσίων- στήν κάθαρση
Γι’αυτό νήστεψε 40 ἡμέρες- πού εἶναι πολύ μεγάλη ἂσκηση-, γιά νά μᾶς διδάξει ὃτι ὅπως διά τῆς ἀκρασίας (τῆς μή τηρήσεως τῆς ἐγκρατείας), τῆς μή τηρήσεως τῆς πρώτης ἐντολῆς, πού ἦταν ἡ νηστεία- «μή φάγετε»- χάσαμε τόν παράδεισο, ἒτσι διά τῆς νηστείας, τῆς ἐγκρατείας καί τῆς ὑπακοῆς θά τόν ξανακερδίσουμε.
Γι᾿ αὐτό καί μεῖς καλούμεθα νά μιμηθοῦμε -τό κατά δύναμη- τόν Κύριο. Κοπιάζοντας σωματικά μέ δάκρυα, νηστεῖες, ἀγρυπνίες, γονυκλισίες, ἐγκράτεια σωματικῆς ἀνάπαυσης, χειρωνακτική ἐργασία. Εἶναι ὃλα αὐτά ἀπό τά ἰσχυρότερα ὃπλα πού ἒχουμε.
Ἄν τό πρῶτο πάθος εἶναι -ὅπως καί εἶναι πράγματι- ἡ φιλαυτία, ἡ πρώτη ἀρετή, κατά τόν ἀββᾶ Ἰσαάκ, εἶναι ἡ περιφρόνηση τῆς ἀνάπαυσης. «Πρό πάντων τῶν παθῶν, ἡ φιλαυτία· πρό δέ πασῶν τῶν ἀρετῶν, ἡ τῆς ἀναπαύσεως καταφρόνησις»iv.
Ἀπό τή φιλαυτία προέρχονται ὅλα τά ἄλλα πάθη, ἐνῶ ἡ περιφρόνηση τῆς ἀνάπαυσης γεννᾶ ὅλες τίς ἀρετές.
Γι’ αὐτό εἶναι ἀπαραίτητο νά περιφρονεῖ κανείς τήν ἀνάπαυση τοῦ σώματος καί νά ἀγαπᾶ καί νά ἐπιδιώκει τόν κόπο καί τίς δυσκολίες. Αὐτά ὁδηγοῦν στήν τελείωση τῶν ἐντολῶν, ἀποτελοῦν τήν αἰτία τῆς ἀρετῆς καί θεραπεύουν τά πάθη.vi
Οἱ θλίψεις καί οἱ κίνδυνοι ἐξαφανίζουν τήν ἠδυπάθεια τῶν παθῶν, πού τρέφει καί αὐξάνει ἡ ἀνάπαυση. Καί «ὥσπερ καθαίρουσι τά φάρμακα τήν ἀκαθαρσίαν τῶν χυμῶν τῶν πονηρῶν ἐκ τοῦ σώματος, οὕτως ἡ σφοδρότης τῶν θλίψεων καθαίρει τά πονηρά ἐκ τῆς καρδίαςvii».
Μία ἑκούσια θλίψη πού συντελεῖ στήν κάθαρση τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ἡ νηστεία.
Γράφει ὁ Μ. Βασίλειος γιά τή νηστεία: «Βλέπεις τί κάνει ἡ νηστεία· καί ἀρρώστειες θεραπεύει καί ρεύματα σωματικά ξηραίνει καί δαίμονες βγάζει καί λογισμούς πονηρούς ἀποδιώχνει καί τόν νοῦ λαμπικάρει καί καρδιά καθαρή καί σῶμα ἁγιασμένο καί στόν θρόνο τοῦ Θεοῦ μπροστά στήνει τόν ἄνθρωπο. Καί γιά νά μή νομίσεις, ὅτι αὐτά εἶναι μόνο λόγια, ἔχεις τήν μαρτυρία τοῦ εὐαγγελίου πού λέει ὁ Κύριος.
Τόν ρώτησαν οἱ μαθητές Του λέγοντας: Κύριε δεῖξε μας, μέ ποιόν τρόπο ἐκδιώκονται τά ἀκάθαρτα πνεύματα. Καί εἶπε ὁ Κύριος: “αὐτό τό γένος δέν βγαίνει, παρά μέ νηστεῖες καί προσευχές”. Καθένας λοιπόν πού ἐνοχλεῖται ἀπό πνεῦμα ἀκάθαρτο, ἐάν κατανοήσει καί χρησιμοποιήσει αὐτό τό φάρμακο, ἐννοῶ τή νηστεία, ἀμέσως τό πνεῦμα τό πονηρό στενοχωρούμενο φεύγει, ἐπειδή φοβᾶται τή νηστεία. Διότι πάρα πολύ εὐχαριστιοῦνται οἱ δαίμονες μέ τήν κραιπάλη καί τήν ἀνάπαυση τοῦ σώματος. Μεγάλη δύναμη ἡ νηστεία, καί μεγάλα κατορθώματα γίνονται μ’ αὐτήν. Διότι πῶς οἱ ἄνθρωποι κάνουν μεγάλα σημεῖα καί πῶς γίνονται θαύματα διά μέσου αὐτῶν, καί πῶς ὁ Θεός δωρίζει θεραπεῖες στούς πάσχοντες διά μέσου αὐτῶν, παρά διά τῆς ἀσκήσεως καί τῆς ταπεινοφροσύνης καί τοῦ ὀρθοῦ τρόπου ζωῆς; Διότι ἡ νηστεία εἶναι ἡ ζωή τῶν ἀγγέλων, καί ἐκεῖνος πού τήν χρησιμοποιεῖ βρίσκεται στήν ἀγγελική τάξη» ix.
Η κακοπάθεια ἐξολοθρεύει τήν ἡδονή καί τήν φιληδονία, ἁγνίζει τό σῶμα, καί περικόπτει τά σωματικά ἁμαρτήματα. Παράλληλα καθαρίζει καί τήν ψυχή. Αὐτό συμβαίνει διότι ταπεινώνει τό σῶμα καί μαζί μέ τό σῶμα -πρᾶγμα φαινομενικά παράδοξο- συνταπεινώνεται καί ἡ ψυχή. ῾Η ταπεινή ψυχή ἑλκύει τή χάρη τοῦ Θεοῦ, ἀφοῦ ὁ Θεός «ταπεινοῖς δίδωσι χάριν». Κατέρχεται ἡ καθαρτική Θεία Χάρις καί ἒτσι ἡ ψυχή καθαρίζεται.
«Ἐπειδή τό δηλητήριο τῆς ἁμαρτίας πού ἒχει συσσωρευθεῖ μέσα μας εἶναι πολύ, μᾶς διδάσκει ὁ ῝Οσιος Νικήτας Στηθᾶτος, ἒχει ἀνάγκη καί ἀπό πολύ καθαρτική φωτιά τῆς μετανοίας, μέ δάκρυα καί θεληματικούς κόπους τῆς ἀσκήσεως.
Καθαριζόμαστε ἀπό τούς μολυσμούς τῆς ἁμαρτίας ἢ μέ θεληματικούς κόπους ἢ μέ ἀθέλητες ὀδύνες πού ἐπιτρέπει ὁ Θεός. Ἀν προηγοῦνται τά θεληματικά δέν μᾶς ἒρχονται τά ἀθέλητα. ῝Οταν ὃμως τά θεληματικά δέν καθαρίζουν τό ἐσωτερικό τοῦ ποτηρίου καί τοῦ πιάτου (δέν εἶναι ἀρκετά γιά νά ἐπιτευχθεῖ ἡ κάθαρση), τότε ἒρχονται οἱ ὀδύνες σφοδρότερες καί συντελοῦν στήν ἀποκατάστασή μας στό ἀρχικό κάλλος. Ἔτσι τά οἰκονόμησε ὁ Τεχνίτης.
Δέν ὑπάρχει ἂλλος δρόμος καί ἂλλος τρόπος ἀπό τήν ἑκούσια μίμηση τῶν παθημάτων καί τοῦ Σταυρικοῦ θανάτου τοῦ Κυρίου.
Χρειάζεται ἑκούσια κακοπάθεια καί ἀποδοχή τῆς ἀκούσιας πού μᾶς προσφέρεται ἀπό τόν Θεό, ὅταν δέν εἶναι ἀρκετή ἡ ἑκούσια ἄσκηση-προσπάθειά μας γιά τήν κάθαρση. Γιά νά ἀναστηθοῦμε, πρέπει νά σταυρωθοῦμε, νά πονέσουμε, νά θλιβοῦμε· εἲτε ἑκούσια εἲτε ἀκούσια. «Διά πολλῶν θλίψεων δεῖ ἡμᾶς εἰσελθεῖν εἰς τήν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν» μᾶς δίδαξε ὁ Κύριος.
Μερικοί θέλουν νά φθάσουν στήν ᾿Ανάσταση χωρίς νά περάσουν ἀπό τόν Γολγοθᾶ…Δέν εἶναι δυνατόν.
῝Οπως ὁ ᾿Απόστολος Πέτρος «ἐξελθών ἒξω ἒκλαυσε πικρῶς», ὃπως ἡ πόρνη, ὃπως ὁ τελώνης, ὃπως ὃλοι οἱ ἃγιοι, ἒκλαιγαν καί κακοπαθοῦσαν, «ὑστερούμενοι θλιβόμενοι κακουχούμενοι» συνεχῶς, μιμούμενοι τόν Κύριο, ἒτσι ὀφείλουμε καί ἐμεῖς νά κάνουμε· μάλιστα δέ, νά ἀγαπήσουμε τά δάκρυα, τήν κακοπάθεια.
«᾿Εκεῖνος πού θέλει νά κόψει τά πάθη, μέ τόν κλαυθμό τά κόβει, καί ἐκεῖνος πού θέλει νά ἀποκτήσει τίς ἀρετές, μέ τόν κλαυθμό τίς ἀποκτᾶ» μᾶς διδάσκει ὁ ῝Αγιος Συμεών ὁ Νέος Θεολόγος.
Καί: «ὅπως ἡ τροφή καί ἡ πόσις εἶναι ἀναγκαία γιά τό σῶμα, ἒτσι τά δάκρυα γιά τήν ψυχή. Ὥστε αὐτός πού δέν κλαίει κάθε ἡμέρα (δειλιάζω νά πῶ κάθε ὣρα, γιά νά μή φανῶ βαρύς) καταστρέφει τήν ψυχή του μέ τήν πείνα καί χάνεται…᾿Αφαίρεσε τά δάκρυα καί συναφαίρεσες μ᾿ αὐτά τήν κάθαρση· χωρίς δέ κάθαρση κανείς δέν θά δεῖ τόν Θεό».
Ἔχει γραφτεῖ:
Ὁ θεῖος Δαβίδ ἐπίσης ἀναφωνεῖ: «Τὰ γόνατά μου ἀσθένησαν ἀπὸ τὴ νηστεία καὶ ἡ ὄψη μου ἀλλοιώθηκε μὲ τὴν στέρηση τοῦ λαδιοῦ»xi.
Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος ἐπισημαίνει: «Μὲ τίποτε ἄλλο δὲν εὐαρεστεῖται ὁ Θεός, ὅσο μὲ τὴν κακοπάθεια, καὶ στὰ δάκρυα ἀνταποδίδει τὸ ἔλεός Του».
Ὁ ἅγιος Ἰσαάκ χαριτωμένα μᾶς λέγει: «Ὅπως ἡ μητέρα φροντίζει γιὰ τὸ παιδί της, ἔτσι καὶ ὁ Χριστὸς φροντίζει γιὰ τὸ σῶμα πού κακοπαθεῖ δι΄ Αὐτόν, καὶ εἶναι πάντοτε κοντὰ στὸ σῶμα αὐτὸ καὶ τὸ βοηθεῖ καὶ δὲν τὸ ἀφήνει νὰ κατάπεσει τελείως» καὶ πάλι: «Σὲ κοιλιὰ γεμάτη δὲν ὑπάρχει γνώση τῶν μυστηρίων τοῦ Θεοῦ» .
Ἐπίσης: «Ὅπως σέ ἐκείνους πού σπέρνουν δάκρυα ἀκολουθοῦν τά δεμάτια τῆς ἀγαλλιάσεως, ἔτσι ἀκολουθεῖ ἡ χαρά στήν κακοπάθεια γιά τόν Θεό. Καί μακάριος εἶναι ἐκεῖνος πού ἔκλεισε τό στόμα του σέ κάθε ἠδυπάθεια πού τόν χωρίζει ἀπό τόν δημιουργό Του».
Εἶναι γραμμένο στό Γεροντικό ὃτι ρώτησε ἓνας ἀδελφός κάποιο Γέροντα λέγοντας· «Τί εἶναι ἡ ταπείνωση;» Κι ὁ Γέροντας εἶπε: «Ἡ ταπείνωση εἶναι μεγάλο καί θεϊκό ἒργο. ῾Ο δέ δρόμος πού ὁδηγεῖ στήν ταπείνωση εἶναι οἱ σωματικοί κόποι πού γίνονται μέ ἐπίγνωση καί τό νά θεωρεῖς τόν ἑαυτό σου κάτω ἀπό ὃλη τήν κτίση καί τό νά προσεύχεσαι ἀδιάλειπτα».
Ἡ ἀδιάλειπτη ἐγκράτεια, νηστεία καί κακοπάθεια συνδυασμένη μέ τήν ταπείνωση καί τήν προσευχή προσπορίζει τελικά στόν ἀγωνιστή τή Θεία Χάρη καί μαζί μ’ αὐτή ἔρχονται ὅλα τά πνευματικά ἀγαθά.
Νά τί μᾶς διδάσκει ὁ Ἀββᾶς Ἰσαάκ: «Γιά πολύ καιρό ἀφοῦ δοκίμασα πειρασμούς ἀπό δεξιά καί ἀπό ἀριστερά καί ἀφοῦ δέχτηκα ἀμέτρητες πληγές ἀπό τόν ἀντίπαλο καί ἀφοῦ ἀξιώθηκα μεγάλων παρηγοριῶν κρυφά, ἀπό τόν Θεό, ἀπέκτησα προσωπική πείρα ἀπό τά πολλά χρόνια, δοκιμαζόμενος ἀπό τόν Θεό καί μέ τή χάρη Του, ἔμαθα τοῦτα: τό θεμέλιο ὅλων τῶν καλῶν καί ἡ ἀνάκληση τῆς ψυχῆς ἀπό τήν αἰχμαλωσία τοῦ ἐχθροῦ καί ὁ δρόμος πού ὁδηγεῖ στό φῶς καί στή ζωή, εἶναι αὐτοί οἱ δύο τρόποι:
-
Νά περιορίσει κανείς τόν ἑαυτό του σέ ἕνα τόπο. Δηλαδή: ἐγκράτεια μετακινήσεων – ὄχι περισπασμός, διάχυση, ἐξωστρέφεια, ἀλλά κατά τό πατερικό “κάθου εἰς τό κελλίον σου καί αὐτό σέ διδάξῃ πάντα” καί
-
Νά νηστεύει πάντοτε.
-
ἐγκράτεια στήν κοιλία,
-
ἀμετακίνητη διαμονή στήν ἡσυχία (τό ἀντίθετο μέ ὅ,τι γινεται σήμερα: ἀκαταστασία στίς μετακινήσεις, τουρισμός κ.λ.π.),
-
ἀδιάλειπτη σχόλη (ἐνασχόληση μέ τόν Θεό καί ἀμεριμνία γιά ὅ,τι ἄλλο κατά τό: «σχολάσατε καί γνῶτε ὅτι ἐγώ εἰμί ὁ Θεός») καί
-
μελέτη Θεοῦ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου