Αλλά θα μου πεις ότι ο πλησίον σου σε έχει αδικήσει και σε έχει λυπήσει και σου έχει προξενήσει μύρια κακά.
Να μην καταρασθείς εκείνον που σε λύπησε, αλλά να αφήσεις τον Θεό να βγάλει Εκείνος την απόφαση.
Ωστε είναι περιττός ο λόγος που συνεχώς προβάλλουν σαν επιχείρημα οι πολλοί. Δηλαδή κάποιοι άνθρωποι, όταν τους παρατηρήσαμε που δεν υποχώρησαν και δεν πείστηκαν να συμφιλιωθούν με τους εχθρούς τους, ενώ εκείνοι τους είχαν εκλιπαρήσει γι' αυτό, αυτή τη δικαιολογία πρόβαλλαν σαν πρόσχημα της πονηρίας τους: «Δεν θέλω να συμφιλιωθώ», λένε, «με τον εχθρό μου για να μην τον κάνω χειρότερο με την υποχώρησή μου, να μην τον κάνω σκληρότερο, για να μη φθάσει να με περιφρονήσει περισσότερο μετά από τη στάση μου αυτή».
Αυτά όλα είναι ανόητα λόγια. Διότι ο ακοίμητος οφθαλμός γνωρίζει τη διάθεσή σου. Γι' αυτό δεν πρέπει να προσέχεις τι θα πουν οι συνάνθρωποί σου, αφού εσύ, με την πνευματική σου κατάσταση, έχεις ήδη πείσει τον Κριτή σου, Εκείνον που πρόκειται να εξετάσει τα έργα σου.
Αν τώρα φροντίζεις να μη γίνει χειρότερος ο εχθρός σου, λόγω της δικής σου υποχωρητικότητας και επιείκειας, πρέπει να ξέρεις και τούτο: Αυτός δεν γίνεται χειρότερος με την επιείκειά σου, αλλά χειροτερεύει από το ότι εσύ δεν συμφιλιώνεσαι μαζί του. Διότι, έστω κι αν αυτός είναι ο πιο αχρείος απ' όλους, έστω κι αν δεν παραδέχεται το λάθος του και δεν το διακηρύττει, όταν μείνει με τον εαυτό του, θα αποδεχθεί και θα εκτιμήσει τη στάση σου και θα ντραπεί μέσα στην καρδιά του εξαιτίας της πραότητας που εσύ έχεις δείξει. Αν δεν το κάνει αυτό και παραμείνει στην κακία του, ενώ του φέρεσαι τιμητικά και τον περιποιείσαι, ε, τότε θα έχει τον Θεό ως μέγα παιδαγωγό.
Και, για να μάθετε ότι, έστω κι αν εμείς παρακαλέσουμε τον Θεό να συγχωρήσει τους εχθρούς μας και όσους μας έχουν αδικήσει, ο Θεός δεν τους συγχωρεί, αν πρόκειται να γίνουν χειρότεροι με τη δική μας ανεξικακία, θα σας διηγηθώ, μια παλαιά ιστορία.
Καταλάλησε κάποτε η Μαρία, τον αδελφό της, τον προφήτη Μωυσή. Τί έκανε όμως ο Θεός;
Δείξε λοιπόν κι εσύ καλή διάθεση για τον αδελφό σου και όταν του συγχωρείς τα αμαρτήματά του, να μην του τα συγχωρείς επειδή μέσα σου καλλιεργείς την επιθυμία να τιμωρηθεί περισσότερο, αλλά να τον συγχωρείς από φιλοστοργία και καλή πνευματική τοποθέτηση απέναντί του.
Ο απόστολος Παύλος λέει ότι είναι προτιμότερο να κατηγορούνται οι άλλοι για τα παραπτώματά τους εναντίον μας, παρά εμείς για τα πταίσματά μας προς αυτούς. Δεν αρμόζει επίσης να λες τα ανόητα και χωρίς περιεχόμενο εκείνα λόγια. Να λες δηλαδή, αυτό το «μήπως νομίσει ο αδελφός ότι από φόβο έτρεξα πρώτος και του πρόσπεσα και έτσι με περιφρονήσει περισσότερο». Αυτά είναι λόγια που προέρχονται από ψυχή ανώριμη και παιδική και τα κινεί η ανθρώπινη φιλοδοξία.
Ας θεωρήσει ο αδελφός ότι πήγες να συμφιλιωθείς μαζί του από φόβο, και θα σου είναι μεγαλύτερος ο μισθός. Διότι, αν και γνώριζες εκ των προτέρων ότι έτσι θα εκλάβει την κίνησή σου αυτή προς το πρόσωπό του, για την αγάπη του Θεού, υπομένεις τα πάντα. Πράγματι, εκείνος που επιδιώκει τη δόξα των ανθρώπων και από ματαιοδοξία συμφιλιώνεται με τον αδελφό του, ελαττώνει το κέρδος που θα δεχθεί ως αμοιβή από τον Θεό. Εκείνος όμως που γνωρίζει ακριβώς ότι πολλοί θα τον κατακρίνουν και θα γελάσουν εις βάρος του, και παρά ταύτα δεν αποφεύγει τη συμφιλίωση, θα λάβει διπλάσια και τριπλάσια χάρη. Και αυτός είναι κυρίως εκείνος που ό,τι κάνει, το κάνει για τον Θεό.
Μη μου λες ότι ο αδελφός σ' αυτό και σ' εκείνο σε αδίκησε. Διότι, έστω κι αν ακόμα υποθέσουμε, ότι αυτός και τη χειρότερη μορφή κακίας την εκτόξευσε προς εσένα, ακόμη και σ' αυτή την περίπτωση, έχεις εντολή από τον Θεό όλα να του τα συγχωρήσεις.
http://hristospanagia3.blogspot.gr/2016/02/blog-post_67.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου